Jdi na obsah Jdi na menu

Adolf Vitáček exkluzivně !

16. 12. 2007

ObrazekPo delší době vám přinášíme další díl seriálu exkluzivní rozhovory. Tentokrát díky kolegovi panu Martinu Višňovi, jenž se postaral o tuto akci, se dozvíte nejednu zajímavost o Adolfu Vitáčkovi, jenž byl bubeníkem v samotných začátcích formace Wanastowi Vjecy.

 

 

Adolf „Baude“ Vitáček: Muzika je dobrá, až když se ti postavěj chlupy na ruce

aneb s prvním bubeníkem Wanastowejch Vjecý právě o Vjecech

 

 

Jak jsi se k Wanastowým Vjecem dostal?

Bylo to docela takový neplánovaný. Šel jsem jednou z hospody "V Koutku" do Slávie na Národní třídě a v té putyce jsem měl hovor s Vláďou Kvasničkou, což byl režisér krátkýho filmu. On mi řekl, že shání někoho, kdo mu udělá muziku k filmu. Mě to tehdy přišlo jako výzva, a tak jsem mu na to kejvnul. On že mi zajistí studio, ale že to spěchá. Jenže ono to spěchalo tak, že se za tři neděle muselo točit! Jak jdu tou Karolinkou, tak na rohu potkám Roberta Kodyma,  a tak jsem mu řekl, co a jak a jestli do toho pujde se mnou. Kejvnul, a že prý má basáka a to stačí. Název přitáhl Petr Chovanec,kterej si ho hýčkal už nějakej ten pátek, no, a protože kluci hráli v Lucii a zkoušeli u Michala ve sklepě, tak jsem se dohodl s Davidem Kollerem (vzhledem k tomu, že jsme se znali už pár let, poněvadž jsme chodili ke stejnému kantorovi na bicí), že když nebudou zkoušet, tak můžu hrát na jeho škopky.

První byla "Už mi nic neříkej, otoč se utíkej ...“, ta byla Robertova. Já měl už delší dobu v hlavě jeden riff a Robert to otextoval. Tak byla na světě Vona je hotová. Pak Nandej, to byla taková ústřední k tomu filmu, Voni,jsou voni, no a naposledy vylezla „Ted už jsi ztracenej, úplně zbytečnej, tvůj problém mě ale vůbec nezajímá...." (Olé).

No a takhle jsme naklusali do studia ve Smetanově divadle, což byl obrovskej sál posetej samejma stojánkama na noty a židlema. Úplně vzadu byla taková budka a tam jsem si narval bubny. Když říkám narval, myslím to doslovně, protože tam nebylo k hnutí. Překvapilo mě, že třeba chyběl jeden mikrofon na nazvučení kotlů, ale když jsem na to upozornil hudebního režiséra, tak mi hlásí: "Včera tady hrál Kryšpín a stačilo mu to...!" Co na tohle říct? Bolševikem prorostlý šmejdi. No točilo se to najednou, tedy obě kytary a buben, pak Robertovy sóla a pak zpěvy a vokály. Mě tehdy Kodym povídá, ať chraptím, protože jinak zpívám jak Urbánková, chachá... No a protože potřeboval Láďa natočit záběry z koncertu naživo, využil jsem kluků z Visacího Zámku, kde jsem v letech 85-86 hrál místo Jirky Pátka, kterej byl na vojně, a vetřeli jsme se k nim na koncert do Fučíkárny a nahrnuli do těch zpitomělejch lidí dvě pecky, Ivan Vojnár to natočil na kameru a bylo hotovo.

 

V některých pramenech se uvádí, že s WV chtěl hrát Petr Hošek, tvůj tehdejší kolega z Plexis. Co je na tom pravdy?

No, Hošek snad ani nikdy nechtěl hrát s náma, protože jednoduše nebylo, na co by hrál. Tehdy ještě s basičkou moc kámoš nebyl a Chovanec je výbornej basák, takže kam by se nacpal? Je fakt, že na jednom parníku jsme se potkali bez PBCHáče a lidi chtěli abysme jako Vjecy zahráli, tak si Hošek vzal basu protože na Sex Pistols, který jsme taky hráli, toho moc zkazit nejde a Nandej je triviální, takže po dvou slokách už víš, co hrát. Ale jinak se nikam necpal, alespoň co vím.

 

Jak hodnotíš tvorbu WV s tebou za bicími s ohledem na tvorbu pozdější?

No hele, to je dobrá otázka. Předně Ivan tam byl jen narychlo za mě, protože čtrnáct dní před začátkem natáčení mi volá Chovanec, že ať se nezlobím, ale že mám slabej úder a že to bude bouchat Ivan. No teprve časem jsem se dozvěděl, jak to bylo doopravdy. Oni se kluci ptali, jestli jsem v poho, jestli mě ty jedy nějak neubíjej, a dostalo se jim odpovědi, stejné jako v článku o Plexis v Reflexu (viz. www.plexis.ic.cz – Zajímavosti). V tu dobu jsem hrál tak tři hodiny denně a jestli něco, tak rozhodně ne to, že bych nebyl připravenej odehrát cokoliv. Prostě si někdo vyléčil ego a přihřál si polívčičku. Chytří vědí...

Pak Smeták, tak ten ano, jednoznačně super drummer, hrál skvěle, nevím jak teď, ale u WV dobrý. A opravdu chceš slyšet názor na Vajgla? Měkkej, měkkoučkej do těch pecek, kde by měl bejt tvrdej, což mě nesedělo především u věcí starších.

 

Řekněme, že by tě WV v rámci své snad už konečně tour k 20 letům kapely pozvali jako bývalého člena na podium... zahrál by sis? A když už tak jen z dobré vůle nebo nostalgie?

No, den před koncertem v Sazka aréně mi zvoní telefon, zvednu ho a tam: "Ahoj, tady Robert Kodym, chtěl bych tě pozvat ... V.I.P. dva lístky ... čau." Takže mě mile překvapil. A já teda byl na tom živáku a poslouchal ... a odešel při Panicovi. Hlavně proto, že jsem tam neměl takový to bušení kopáku do hrudníku, jestli víš, co myslím. Muzika je dobrá, až když se ti postavěj chlupy na ruce. To je barometr naprosto spolehlivej a mě se to lehce stalo při Lucii. Lehce čili nic, tak co bych se dál trápil? Vartecký skvělej, PBCH v naprostý poho, Robert si to taky užíval ... a to bylo vše.

A vzhledem k tomu, že třikrát týdně tři hodiny hraju, tak mě fakt nemůže zaskočit jakýkoliv hraní vlastně s kýmkoliv, o to míň někde, kde jsem hrál. A nejde o vůli ani nostalgii, já jsem profík-muzikant, takže je to jedno, kdo mě osloví. Hraju, když je to potřeba. Prostě jsem bubeník, tak bubnuju.

 

Jak se díváš na současné vystupování WV v televizních estrádách, proti kterým dříve jak Lucie, tak WV brojili? (viz. posledně Český slavík)

Abych se přiznal, TV moc nesleduju. Je fakt, že ani těch českejch desek moc neposlouchám a WV nejsou výjjimkou, takže můj pohled je tak trochu zamlženej, ale prostě WV už nejsou to, proč vznikli a hráli prvních pár let. Ono je něco jinýho, když si Kodym ty písničky, co neprošly v Lucii, vydá pod WV a něco jinýho je, když tři, čtyři frajeři dělaj spolu pecku ve zkušebně, protože maj potřebu ventilovat svoje nápady a pohled na cokoliv touhle formou. A především myslej a pracujou na stejný vlnový délce, což jsem zažil u WV právě při těch prvních věcech, to bylo skvělý. My vůbec moc nemluvili, jen to z nás padalo a hned jsme to hráli. U Plexis se mi takhle pracovalo nejlíp s Johnym Chaosem, protože jsem věděl, co bude hrát a jak to bude hrát, aniž bych se ho musel ptát nebo mu něco vysvětlovat, a k tomu Filip Kolací, kterej byl mladej, dobrej a tichej, naprosto skvělá kombinace. Jenže to skončilo záhy. A proč? To už je také známo (viz. www.plexis.ic.cz – Zajímavosti).

 

Autor: Martin Višňa

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

baude - to bledule

31. 1. 2010 23:46

:-) ,jo,asi jo,no a?:-)

bledule - kvalita bicích na LP Půlnoční rebel

10. 10. 2009 21:45

to Áda V: Též si myslím,že jsou bubny na Půlnočním rebelu amatérský,to není žádná ostuda,člověk se vyvíjí a v tý době bylo hodně alb šitejch horkou jehlou.Odvážný je tvrzení,že jsi metronom nepotřeboval.No a když v těhle pionýrskejch dobách k Doležalovi přišla parta pankáčů,udělal to na kšeft plus mínus v rámci možností kapely,co asi jinýho měl dělat.Prosím tě,poslechni si svoje bicí nahraný před skoro dvaceti lety,rytmus se občas zpomaluje a přechody jsou hodně naivní,naprosto typický pro neškolenýho hráče,kterej nemá nástroj zcela zvládlej.To co bylo tehdy celkem dobrý by dnes neobstálo /částečně i díky tomu,že se technologie nahrávání dost změnily/.
Těšit tě ale může,že jsi stál /jak s Plexis tak s WV/ u zrodu relativně slavnejch kapel,které tak trochu smolně po tvém odchodu dosáhly na krátkou dobu na pomyslnou "špičku popularity" v malým českým rybníce.

baude - Vitáček

29. 9. 2009 0:57

Nohele,původnějsem se ani nechtěl ozývat,protože mi topřipadalo takový . . no,ale pár věcími tady nesedí.Předně tam dole něconěkdo žvatlal o metronomu,tak věc se má tak,že Půlnočního rebela jsem nahrál bez metronomu na jeden zátah všech třináct věcí,a rozhodně to nebylo tím,že bych ho neznal,ale proto,že ho tehdy nepotřeboval. Jelikož je pod tou deskou podepsanej Dodo,pochybuju,že by pustil ven něco,za čím by si nestál,takže hurá amatérismus ? Tak to jsi fakt trochu mimo misku,kámo. Házení špíny? Tak to je taky slušnej úlet. Všichni vědí,že M.Vajgl je výbornej bubeník,o tom není pochyb a to,že jsem prohlásil,že hraje měkce v těch věcech,ke kterejm jsem si dovolil vymyslet rytmickou linku já,je jen můj pohled a moje vnímání danejch věcí a proto mě přijde divný,jak si někdo,kdo neví která bije ,může tohle myslet.Nepochybuju o tom,že pokud to Martin četl,nezatěžoval se tím ani vteřinu,protože ví,co umí a ví,že můj názor je čistě profesionálního charakteru,takže nic osobního. Jo a někdo tady taky dumalnad tím,co jsem dělal 15 let,že o mě nebylo slyšet. No to máš tak,pane zvědavej,ono v base se moc ven nedostaneš,takže když tak všechno a všechny sleduješ,pane zvědavej,tak bys měl vědět,že od 2004 jsem k vidění u kapely Explose a dva roky hrsju s Doktorem Triceratops a vem jed na to ,že jsem se na tý dovolený neflákal.Ale Tobě se mi to vysvětlovat nechce,znalče.Jo a vzkaz pro Štelcu: Díky,že jako jedinej z těch pod Tebou přemejšlíš normálně,bez zášti a bez předsudků.Zastal ses mě,aniž bys mě znal a toho si vážím.Takže splněné přání - 6.11. v Belmondu je 25.let Plexis ,takže uvidíš starou sestavu se mnou a s Johnym Chaosem,pokud příjdeš a rozhodně se přihlaš,protože Tě zvu na panáka,bereš to? Fakt bych Tě rád poznal. Nebopřijď na nějakej koncert D.T.,hrajeme docela často v Kainu.
Tak a to je vše.A.V. - t.č.bubeník :-)

štelca - Áda

26. 12. 2007 10:45

Mě nepřipadá, že by byl Vitáček nějak závistivej. Svym způsobem má pravdu, asi od WV v současnosti očekává víc (asi to co byli v letech 1988-1992cca) Prostě ten náboj, jiskru..A ta už tam neni tak silná jako kdysi. Mimochodem, chtěl bych vidět starou sestavu Áda-PBCH-Kodym na koncertě, stejně tak, jako starou sestavu Plexis Áda-Brož-Johny Chaos-Sid Hošek.
Na novou desku Plexisu se těšim a jako bubeník můžu říct, že Áda Vitáček je můj vzor. Tady někde pode mnou je, že je Vitáček typ "hurá-amatéra". S tim nesouhlasim, poslechněte si desky kde hrál a uvidíte. A jestliže trénuje poctivě i teď, tak věřim, že by všechno zahrál znova bez problémů.

zim - :-)

20. 12. 2007 17:22

to je slovo do pranice!

Ewa - Pravěk :-)

20. 12. 2007 14:42

Mě se hlavně zdá, že nějaký Áda Vitáček souvisí se současnými Wanastowkami asi tolik, co ten socialistický dokument na DVD :-)

zim - Re:

18. 12. 2007 9:36

Já si novou desku Plexis samozřejmě rád poslechnu, jen sem reagoval na to, co prohlásil Vitáček a co mi zkrátka v tu chvíli přišlo nefér. Diskuze o tom, jestli tyhle kapely maj nebo nemaj smysl je úplně zcestná, protože smysl maj a zaplať bohu za to, že na fesťácích vedle těch provařenejch kryštofů a wohnoutů ještě člověk narazí třeba na NVÚ nebo Totální nasazení, Plexis či VZ, protože až tehdy je to pro mě pořádnej hudební zážitek a v tu chvíli mi je ukradený, jestli ti nebo ti měli někdy klip v hitparádě.

Zkrátka... přijde mi divný po patnácti letech přijít jak baron a v rozhovoru kritizovat kolegy, takovýhle průpovídky vycházej na super.cz nebo Aha!, tady bych to nečekal. Já třeba vůbec nevim, co těch 15 let Áda dělal, třeba jede v něčem, co znám a ani o tom nevim, ale nejsem si tim tak úplně jistej, protože ta jména kolem Wanstovek (jako Smetáček či Havlíček) sem dycky sledoval a plus mínus vim, co dělaj.

Martin Višňa - krishniczka - Plexis & spol.

18. 12. 2007 9:15

Zime... pokud to bereš s Plexisama takhle, vím, že sme se už o tom kdysi bavili, tak tě řadím mezi tisíce lidí, kteří je odsoudili odklonem od punku na začátku devadesátek. Přitom album III je narvaný peckama, perla vedle perly... že byli na tripu no budiž... jinak pokud existence současnejch Plexis nemá smysl, tak jsi vlastně odsoudil k zániku celou old cs scénu, protože takovejch kapel, co našlo svůj vrchol po revoluci a teď akorát objížděj festivaly, by tu bylo... krom Plexis, třeba SPS, Šanov, Extip.. kdo tě z těch starých napadne... holt jejich nový věci nejsou vidět a slyšet v záplavě komerčních sraček... a kdo se dostane jenom na povrch mezi všechny Mareše a Farný??? Visací zámek.. stejně jako před revolucí mezi Gotty, Jandy a Olympici...
jinak ted amě jako věrnýho fandu Plexis nic nenaštve, spíš potěší, že příští rok bude nová deska... oni vám ještě ukážou...

udiven - Vitáček

17. 12. 2007 15:59

Když je třeba někoho pomluvit - zkrátka je to moc měkký, nebo moc tvrdý, nebo moc rovný a nebo to málo swinguje a víc se už neříká. Jestli kopák na koncertě duní na prsou nebo ne, je věc zvukaře, kolik ho tam pustí.
Vitáček je typ hurá-amatéra z těch dob, kdy se bubeníci neudrželi dva takty s metronomem a asi ho trošku sere, že je dneska úroveň muzikantů někde jinde. Jeho hráčská třída je pro profi úroveň už nepoužitelná. Tak aspoň dát ty absolutní moudra o tom co je a co není tvrdý...

zim - Plexis

16. 12. 2007 18:01

Zrovnatak bych mohl namítnout, že existence "pankáčů" Plexis už v dnešní době nemá žádnej smysl, jejich tvorba mě přesvědčuje tak zhruba do roku 92...

A tomu, co Vitáček prohlásil o Vajglovi, se v hudební terminologii říká "házení špíny", potažmo závist.

Toť můj pocit z tohohle rozhovoru.